keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Ensimmäinen blogimerkintä


Kieliopin opettaminen

Sara kysyi, miksi opettaisin kielioppia. Ensinnäkin minun pitää opettaa sitä, sillä opetussuunnitelma velvoittaa minua tekemään niin. Toiseksi koen, että äidinkieli on pohja, jolle oppiminen rakentuu. Kielioppi puolestaan on tärkeä osa äidinkielen osaamista, minkä vuoksi se pitää hallita. Kieliopin avulla voi ymmärtää äidinkieltään ja muita kieliä paremmin.

Jos totta puhutaan, tämä kysymys häiritsee minua. Jos ajattelisin, että joku oppilas kysyisi minulta tätä, niin vastaukseni ei motivoisi... Motivoivampia vastauksia kaivataan!

Menetelmät

Koen, että opettamisen ja oppimisen pitäisi olla vuorovaikutuksellista. Tällä tarkoitan harjoituksia, joissa oppilas oppii toisen oppilaan kanssa tai useiden oppilaiden parissa. Lisäksi opettajan pitäisi pystyä vuorovaikutukselliseen kontaktiin oppilaan kanssa opetuksessaan ja esimerkiksi arvioinnin ja palautteen annon yhteydessä. Kielioppiharjoitusten pitäisi tukea oppilaan suullista ilmaisua, harjoittaa hänen kirjoituksellista ilmaisuaan, unohtamatta lukutaitoon liittyviä harjoituksia. Tunnilla pitäisi näin ollen olla harjoituksia, jotka tavalla tai toisella tukevat oppilaan kaikkia ilmaisun osa-alueita.

Uuden asian opetuksessa lähtisin liikkeelle oppilaiden omasta kokemusmaailmasta, josta pääsisimme vähitellen käsiksi uuteen käsitteeseen ja kielioppiasiaan. Oppilaan pitäisi myös vähitellen ymmärtää, mitä käsite tarkoittaa käytännössä. Näin ollen koen, että kieliopin opiskelu ei ole vain ulkoa opettelua vaan tavoitteena on laajemman ymmärryksen saaminen.


Oppikirjat

Kokemukseni mukaan oppikirjat tukevat varsin vähän toiminnallista ja soveltavaa puolta kieliopin opetuksessa. Kieliopin opettaminen on myös varsin yksinäistä puurtamista, jos opettaja seuraa vain oppikirjojen ohjeita. Kielioppia ei pitäisi opettaa vain kirjojen avulla vaan harjoitukset pitäisi olla toiminnallisempia ja monipuolisempia. Ylipäätänsä vain yhden kirjasarjan seuraaminen vuodesta toiseen ummistaa opettajan silmät paremmilta harjoituksilta. Ymmärrän hyvin, etten voi kopioida toisista kirjasarjoista harjoituksia suoraan oppilaille, mutta voin tuoda niitä opetukseen esimerkiksi yhteisinä harjoituksina taululle. Oppikirjojen harjoitukset liittyvät usein myös jollain tavalla tekstikirjan teemoihin ja nämä teemat ovat joskus huonosti motivoivia. Voisiko harjoituksia tehdä jostakin oppilaita kiinnostavasta tekstistä käsin?

Olen myös huolissani niistä, jotka ymmärtävät kieliopin kiemuroita helposti. Heidät unohdetaan koulussamme varsin usein ja huomio annetaan oppilaille, joilla on vaikeuksia oppimisessa. Kielioppiharjoitusten tulisi haastaa myös lahjakkaat oppilaat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti